FANDOM

John
Jonjan
Hemvärld

Jorden 2

Språk

Jonjanska

Genomsnitt höjd

1,80-90cm

Hudfärg

Olika

Hårfärg

Olika

Ögonfärg

Olika

Distinktion

Hög intelligens, förlängd livslängd

Genomsnitt livslängd

130 år

Jonjan (uttalas Jon-jan) är en människo liknad ras från Jorden 2. Jonjanerna är en kolbaserad art, precis som som människan och deras intelligens är på 290 %.

HistoriaRedigera

Tidig historiaRedigera

Jonjanernas historia går enda till 85 000 år sedan då deras förfäder bodde i byar vid kusterna. Under 1700-talet så styrde det en kung som hette Erik och den tiden kallades för "Mörkrets tid". Under den tiden så levde Jonjanerna mycket hårt och fattigt, alla manliga Jonjaner från 5 år arbetade minst 14 timmar på jordbruk. I mot slutet av "Mörkrets tid" så hade han satt många barn i hårt arbete och många Jonjaner hade dött under "Mörkrets tid". År 1709 så startades ett uppror mot Erik och han störtades och blev dödad av upprors ledaren Kim Silver som blev vald till den nya kungen.

IndustriåldernRedigera

Industriåldern börjades ett år efter upproret så började dem göra stora tekniska framsteg inom medicin, industri, vetenskapen. Inom industriåldern så började dem utveckla interstellära rymdskepp och kommunikation satelliter. Under 1800-talet så började Jonjanerna utvecka genetisk forskning inom den så starta dem ett projekt som kallas "Genförändrings programmet". Projektet var i samband med 200 åriga kriget.

FysiologiRedigera

Jonjaner är externt identisk i utseende människor.

Main article: Jonjan fysiologi

KulturRedigera

Jonjanerna är en lugn, välkomnande och andlig ras av människo liknande ras. De ber ofta och meditera i hängivenhet till sina förfäder. Andra aspekter av den egna kulturen även;

  • Som en hälsning, farväl till och med uppskattning, två individer skakar hand med varandra.
  • Varje morgon före gryningen, så dricker man kall mjölk för att spänna dem för den kommande dagen.
  • Det är en ritual bön som sägs när man vet att döden är på dem.
  • En populär maträtt bland Jonjanerna är Ra-nogo
  • Enligt Jenny, Jonjanerna ta en viloperiod var femte dag.
  • En populär röd läskedryck kallas Rinira. Enligt Alex, beskrev han drycken som "goda saker".
  • Enligt Jonjan tradition så när en Jonjan dör så bränner man upp kroppen på bål som har gjorts i tusentals år.

TeknologiRedigera

Main article: Jonjan teknologi

Av alla Jonjaners tekniska skapelser så är Transportalen deras mest kända, men dem har även utvecklat produkter som är så mångskiftande och komplicerade som, avancerad helade mediciner, transportör teknik, partikel kraftkällor, långväga kommunikationsenheter, och bedövnings pistoler och missiler. Och även så har dem genmanipulation teknik. Dem flesta av energi vapen har utformats och används under trehundra år.

Kända JonjanerRedigera

Platser under Jonjaner kontrollRedigera

Tidigare kolonier och baser markerade med *

VärldarRedigera

UtposterRedigera

Stora fienderRedigera

Olika aspekter av JonjanerRedigera

Alternativ verklighetRedigera

  • I en alternativ verklihet blev Jonjanska rasen utplåna helt av Sam fyra månader efter han tagit över Jorden och dödad sina vänner.

Slumpartad wiki