FANDOM

Nästa:

Slaget vid Xeria III

200 åriga kriget
Dexria
Jonjan kolonin attackeras.
Konflikt:

Jonjan-Jägar kriget

Datum:

1808-2008

Plats:

Hela galaxen

Resultat:

Alliansens seger

Stridande

Jägarna

Befälhavare

General Jimiro
Kapten Jarino

General Talton
Kapten Ytlo
General Rotio

Styrka
  • 51 Utopiska skepp
  • 20 Talgianska skepp
  • 40 Titanska skepp
  • 16 Terranska skepp
  • 23 Jonjanska skepp

139 Jägar skepp

Offer
  • Nästan hela jägarflottan
    • En jägarbas
  • Tusentals soldater

200 åriga kriget (1808-2008). Dessa slag var ett av de största som någonsin drabbat samman i galaxens historia, och stridigheterna spreds snabbt i hela galaxen.

InledningRedigera

Jonjanerna mötte Jägarna för 200 år sedan och det första kontakten slutade illa. Jägarna började anfalla Jonjanska utposter, kolonier och skepp, och det var början till kriget.

Början av krigetRedigera

År 1808 startade det 200 åriga kriget emellan jonjanerna och jägarna, och kriget handlade om att jägarna ville ta makten över galaxen. Men jonjanerna gjorde allt för att inte jägarna skulle vinna striden så dem bad sina allierade om hjälp.

Under när kriget på gick så förlorade jonjanerna och deras allierade skepp och soldater. Jonjanerna förlorade även 3 utposter under kriget och en kolonivärld. Kriget på gick i hela galaxen och jägarna gjorde allt för att vinna kriget. Den allierade flottan hade några solsystem som högkvarter. Jägarna hade också ett högkvarter i ett solsystem och planerade hur dem skulle slå ut den allierade flottan och ta över galaxen. Under kriget så förstördes många världar, och en av dem var en jonjansk kolonivärld som var befolkad av 30 000 Jonjaner. Striden i omloppsbana runt planeten på gick länge och sedan när skeppen hade lämnat planeten hade kolonin blivit förstörd men invånarna hade överlevt attackerna.

Under kriget så utvecklade Jonjanerna sina vapen så dem blev kraftfullare och dem hjälpte även att uppdatera sina allierades vapen och sköldar. Vissa skepp hade fått allvariga skador och så dem skickades till Skogia 2 för reparation. En gång under kriget så anföll den allierade flottan en Jägarebas och förstörde den helt och hållet. Många soldater i den allierade flottan offrade sitt liv för att hindra Jägarna att vinna kriget. Kriget var även i omloppsbana runt Jorden 2 och den allierade flottan stred för att skydda planeten. Och den striden förlorade den allierade flottan 2 stycken moderskepp och besättning på 5000. Under kriget så anföll Jägarna ett Jonjansk flyktskepp som hade lämnat en kolonivärld som hade blivit förstörd av Jägarna. Flyktingsskeppet blev nästan förstört om inte den allierade flottan hann förstöra Jägarnas skepp.

Slutet av krigetRedigera

Innan kriget var slut år 2008 så stred den allierade flottan emot jägarna i omloppsbana runt Jorden 3. Och många soldater offrade sina liv och när Jägarna förlorade striden vid Jorden 3 så var kriget äntligen över och den allierade flottan kunde ta det lugnt igen nu när freden var återställd igen.